Powerwalking

 

Image2 Powerwalk Powerwalk eller energigang er i   princippet det samme som en rask gåtur. Det er samtidig en enkel og skånsom   sport, hvor alle kan være med. Når det kaldes motion er det fordi, at gåturen   speedes op – skridtlængden er større end ved almindelig gåtur og hastigheden   højere. Powerwalk er også et godt supplement til løbetræning.

I modsætning til løb, som har en svævefase,   hvor du ikke er i kontakt med jorden, har du ved powerwalk hele tiden én fod   i underlaget, hvilket sænker stød, der forplanter sig gennem kroppen på hver   landing og er dermed mere skånsom motion.

 

Tips: Et par gode sko er alt hvad du behøver!

Hvornår   og hvor foregår det?Mødested:   Foran Nordals Idrætscenter

  •   Tirsdag   og torsdag kl. 16 eller efter aftale indbyrdes
  •   Søndag   kl. 10

Tips: Alle kan deltage. Du møder bare op. Der   er dage, hvor du måske møde op alene, så gå en tur alligevel!

  •   Rutebeskrivelser   kan ses på www.nordborgloebeklub.dk under Powerwalk
  •   Eventuelle   ændringer meddeles på Nordborg løbeklubs Facebookside

Tips: I Nordborg løbeklub er powerwalk ikke en   konkurrencesport men for motionen og velværets skyld.

Tips: Du kan deltage på gå-distancen 1/8   marathon ved tilmelding til Nordborg Marathon, som løber af stablen i   augustmåned. Tilmelding kan ske på www. Nordborgmarathon.dk

Hvad   får du ud af det? 

Dit udbytte ved powerwalk er som ved løb:

  •   God forbrænding
  •   Konditionsforbedrende
  •   Skånsom for   knæ, hofter og ryg
  •   Giver mulighed for   frisk luft og masser af energi
  •   Suveræn i et   genoptræningsforløb
  •   Samvær med   andre i løbeklubben

Så   meget forbrænder du?

Kalorieforbrændingen er afhængig af bl.a.   vægt og puls, hvorfor tallene her skal tages med et gran salt. Men de giver   en fin indikation af effektiviteten. Og jo mere du kan inddrage kroppen,   trække med armene og benene og forhøje tempoet, jo bedre forbrænding vil der   være mulighed for:

  •   110 skridt pr.   minut = ca. 5 km/t = ca. 290 kcal pr. time
  •   130 skridt pr.   minut = ca. 6 km/t = ca. 330 kcal pr. time
  •   150 skridt pr.   minut = ca. 7 km/t = ca. 400 kcal pr. time
  •   170 skridt pr.   minut = ca. 8 km/t = ca. 560 kcal pr. time

Tips: Tag en skridttæller med dig på turen!

Start   langsomt 

Powerwalk er effektiv. Men tag ikke fejl.   Den er også anstrengende. Jo hurtigere man går, desto mere forbrænder du.   Kunsten at blive en god powerwalker ligger i at begynde langsomt og sætte   realistiske mål.
Er du i meget dårlig form, så øv dig i første omgang på at gå en rask tur på   40 minutter. Glem alt om de svingende arme.
Kan du kun gå ti minutter, så gør det og ros dig selv. Øg gradvist antallet   af minutter du går i.
Når du kan gå i 20 minutter, kan du nøjes med at gøre det to gange om dagen.   Når du er oppe på 30 minutter behøver du kun at gøre det en gang om dagen.
Kroppen kan protestere og du bliver måske øm, men medmindre det gør decideret   ondt, eller din læge fraråder dig at gå, så hold ud. Belønningen kommer efter   to til tre uger.

Powerwalk   forlænger livet

  •   Som al anden konditionsfremmende   motion øger hurtig gang sandsynligheden for at leve længere.
  •   Powerwalk   sætter gang i kredsløbet og stofskiftet.
  •   Den nedsætter   risikoen for at få sukkersyge og hjerte-karsygdomme
  •   Gavner   fedtforbrændingen og virker appetitregulerende

Kilde: Læge og idrætsforsker,   lektor, dr. Med. Lars Bo Andersen Københavns Universitet

 

Rutebeskrivelser:

Rute   1: 2,5 km

     2 rute 1

  •   Beskrivelse:   Fra NIC af Østerlundstien til starten af   Golfbanen og retur langs Goldbanen til NIC.

Rute   2: 3 km

 3 rute 2

  •   Beskrivelse:   Fra NIC af Rypevej og Svanestien til Nordborg Sø og af Slotsmosestien  retur til NIC

Rute   3: 4 km

 5 rute 4

  •   Beskrivelse: Fra   NIC af Rypevej og Svanestien til Nordborg Sø og af Slotsmosestien   frem til opgangen ved Apotekervænget og   retur af Storegade til NIC.

Rute   4: 5 km

 5 rute 4

  •   Beskrivelse.   NIC via Rypevej til Nordborg sø og lang slotmosestien frem til opgangen ved   apoteker væget og retur af storegade til NIC.

Rute   5: 5,5 km

 6 rute 5    

  •   Beskrivelse:   Fra NIC af Østerlundstien rundt om Golfbanen og retur af Mikkelshave til NIC

Rute   6: 6,5 km

7 rute 6 

  •   Beskrivelse: Fra NIC via Slotsmosevej over   Pølstien og retur af Klidespring og af storegade til NIC

Rute   7: 8 km

   8 rute 79 rute 7_2

      

  •   Beskrivelse:   Fra NIC af slotsmosevej over Pølstien til Pøl Søndergade til Lavensby og af   Slotsmosevej til NIC eller Søstien rundt.